Folket 2010 09, Maria Sveland

Maria Sveland, Att springa, Nordsteds

 

I ett litet samhälle i åttiotalets Sverige tvingas två flickor växa upp för fort. Världen rasar samman kring två familjer då den ena flickans pappa anklagas för övergrepp på sin egen dotter. I Maria Svelands nya bok får vi följa två flickors vänskap och deras mödrars berättelser om hur livet har fört dem till denna punkt.

 

Maria Sveland är författaren till Bitterfittan och även i denna bok behandlar hon kvinnors utsatta position i samhället. I Att springa tvingas läsaren ta ställning till hur samhället behandlar offren i övergreppsbrott och hur barn som utsatts för sexuella övergrepp misstänkliggörs av myndigheter och medmänniskor. Författaren lyckas i sin strävan att väcka reaktioner och det feministiska perspektivet är inte övertydligt eller avskräckande för mig då författaren skriver övertygande och med säker hand. Kvinnorna i boken skildras på ett varmt och känsligt sätt och jag hoppas att denna kvinnoskildring ska läsas även av män. Dock kan jag tycka att männen i boken på ett ganska ensidigt sätt avbildas som förövare och maktmissbrukare. Tyvärr kan denna ensidighet nog avskräcka många män från att ta till sig boken och dess samhällskritiska budskap.

 

För mig som läsare kändes denna fiktiva berättelse både trolig och tankeväckande. Bilden av de fyra kvinnorna och deras historia stannade kvar i mig, något som bara händer om jag tycker en bok är riktigt bra. Under läsningen väcktes känslor för huvudpersonerna och jag brydde mig om hur det skulle gå för dem. Hela berättelsen kändes väldigt nära och trots att den är förlagd till åttiotalet kunde jag med lätthet se en tonåring av idag framför mig då jag läste. Unga flickor har alltid haft en utsatt position i samhället när de på gränsen mellan barn och vuxen måste lära sig att ta hand om sig själva och sin kropp. Maria Svelands bok beskriver med känsla och tyngd denna period mellan flicka och kvinna och jag ser fram emot att få läsa författarens nästa kvinnoskildring.

 

Anna Pettersson

 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0