Folket 2010 09, Lars Rambe

Lars Rambe, Skuggans spel, Cosy Crime

 

Som nybliven Strängnäsbo gläds jag åt att få läsa min första strängnässkildring. Året är 2006 och mitt i brinnande valstrid planerar Strängnäs kommunpolitiker en jazzfestival, samtidigt sker det en fängelserymning och ett rån med dödlig utgång. Detta är ramarna runt Lars Rambes thriller om hur kommunpolitik och kriminalitet vävs samman i småstäderna vid Mälaren.

 

Författaren berättar sin historia ur en grupp individers olika perspektiv för att läsaren ska få en bred bild av de händelser som har betydelse för att föra fram historien. Att få se händelser ur olika vinklar ger en bra helhetsbild men jag som läsare hinner aldrig riktigt lära känna någon av personerna på ett djupare plan och innan jag hunnit sätta mig in i vilka dessa olika personer är har halva boken lästs. Att behöva hålla reda på en mängd olika människor med betydelse för historien gör också att jag tappar intresset för handlingen och jag bryr mig faktiskt inte riktigt om hur det går för någon av personerna i berättelsen.

 

Runtomkring händelserna i boken finns miljöbeskrivningarna. Rambe har bott i Strängnäs och skildrar detaljrikt trakten kring Strängnäs och Mariefred. Utanför järnhandeln i Mariefred står gräsklipparna på rad och i Strängnäs handlar man på Ica Bengtsson. Små detaljer som dessa gör miljöerna trovärdiga och bilderna tydliga. Det intressanta i berättelsen är kopplat kring just miljöerna och hur saker kan gömmas i småstäder där alla känner alla. Här finns småstadsrivalitet och lokalkändiskultur. Här har även de lokala dagstidningarna och deras journalister en stor roll. Miljöer och företelser som man känner väl igen finns med i boken och här lyckas författaren riktigt bra. Tyvärr kan man ju inte riktigt säga samma sak om de karaktärer som författaren försöker teckna med sin penna.

 

Trots att jag inte riktigt föll rakt in i boken och ville stanna där vill jag slå ett slag för böcker med lokalt ursprung. Jag läser gärna fler böcker av författare med sitt ursprung i den Mälardalska myllan och som väljer att basera sina berättelser här.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0