Folket 2010 05, Babben Larsson

Babben Larsson, Jag vägrar dö nyfiken, Nordstedts

Jag vägrar dö nyfiken är Babben Larssons bok om komiken och livet i stort. Jag beger mig in i boken om Sveriges mest kända kvinnliga komiker utan några närmare förkunskaper om kvinnan i fråga. Min inställning till människor som medvetet försöker vara roliga är ganska sval och jag har ofta svårt att göra annat än att bara le lite åt igenkänningar och lustigheter. Däremot är det alltid spännande att få inblick i andra människors liv och tankar, speciellt om de kan skriva om sig själva på ett roande vis.

Självbiografier skrivs allt som oftast av människor i offentlighetens ljus eller de som varit med om något spektakulärt under sitt liv. I denna bok berättar författaren om sig själv och sina tankar om livet men det är inte en kronologisk berättelse om hennes liv utan snarare en serie korta anekdoter som ska spegla hennes personlighet och ståndpunkter. Vi får veta att Babben älskar sina hundar och hon snuddar vid sin relation till sin dotter. Hon berättar om sitt yrkesliv och ger oss tips om hur man klarar av att handskas med stress. Allt detta ger självklart läsaren en bild av vem Babben Larsson är men förvänta er inga spektakulära avslöjanden eller spännande inblickar. Här är en kvinna som lever på att roa människor och det är ju inte något konventionellt yrkesval, trots detta verkar hon vilja framstå som så himla vanlig. Boken blir en ganska trist och långdragen läsning som saknar struktur och som kunde vara skriven av vem som helst. Tyvärr blir läsningen aldrig särskilt roande och när jag smällt ihop boken för sista gången känner jag inte riktigt att jag har fått lära känna Babben Larsson. Den enda gången jag drar på smilbanden under min läsning är när delar ur Babbens shower citeras. Det är nog i stå-upp formatet Babben Larsson passar bäst. Bokskrivandet kan hon lämna till författarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0