Folket 2010 10, Erica Jong

Förföra demonen, Erica Jong, Nordstedts

 

Är du en av dem som minns när Erica Jongs bok Rädd att flyga kom? Jag är tyvärr inte en av dem, jag har inte läst Rädd att flyga för när jag blev tonåring och började intressera mig för feministiska frågor hade allt prat om Erica Jong redan tystnat. När jag nu har läst Jongs nya bok Förföra demonen som handlar om hennes författarskap ska jag nog ta mig tid att läsa Rädd att flyga. Jag önskar såhär i efterhand att jag hade börjat där.

 Demonen som bokens titel syftar på är Jongs inspiration. Enligt författaren krävs det en demon att jaga och tämja för att man som författare kunna skriva. I början av sitt författarskap använde Jong bland annat alkohol för att finna inspiration men när hon nu summerar sitt arbete så här lång har hon kommit fram till att hårt arbete och en hälsosam livsstil är den enklaste vägen till orden. Boken handlar lika mycket privatlivet som om författarskapet och alla de demoner och livslevande människor som Jong har fått lära känna och tampas med. Som läsare får jag känslan av att Jong skrivit boken som en vägvisare till unga kvinnor med författarambitioner men jag, som är en relativt ung skrivande kvinna, blir tyvärr varken inspirerad eller imponerad. Det är alltid givande att läsa om intressanta livsöden men pekpinnar och moraliska ställningstaganden kunde jag ha eller mista.

 Den här boken gör mig förvisso lite nyfiken på några av Jongs romaner men när sista bladet är vänt känner jag mig inte längre nyfiken på författarens privatliv. Boken ger en god bild av en ung och frispråkig författares liv under 1970- och 1980-talet men det hela känns stundom lite flummigt. Jong talar om hur hon skriver och använder gärna den sexuella akten som en symbol för sitt författarskap, något som ger bilden av en frigjord konstnär. Nog var det så att hennes uppriktiga och detaljerade beskrivning av kvinnans sexualitet var det som gjorde henne berömd men idag känns denna metafor varken spännande eller nödvändig. Ni som har läst ett par av Jongs böcker och älskat dem borde självklart läsa den här boken. För er som bara är lite nyfikna på vem Jong är skulle jag nog rekommendera att först läsa Rädd att flyga, ger den mersmak kan ni läsa Förföra demonen.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0